Luchtkanalen in gebouwen spelen een cruciale rol bij het verspreiden van brand, de zogenoemde brandoverslag. Ook kan er in een kanaal brand ontstaan bijvoorbeeld als gevolg van een kapotte ventilator. Tegen dit soorten situaties van brand van binnen naar buiten, of andersom is het dan ook verplicht dergelijke luchtkanalen te isoleren om de brandweerstand te vergroten. Niet al te lang geleden is de norm EN1366-1:2014 en EN1366-8: 2004 die hierin voorziet aangescherpt. Deel 1 van de EN1366 gaat (2010) gaat over luchtkanalen.
Veel fabrikanten leveren een compleet minerale wol programma brandwerende producten voor luchtkanalen. Minerale wol combineert de uitstekende thermische en akoestische eigenschappen van glaswol, met een licht gewicht en uitzonderlijke eigenschappen bij hoge temperaturen en brandwerende eigenschappen. Het vezelsmeltpunt ligt boven de 1000 ºC. In het geval van brand in luchtkanalen speelt vooral de duur waarop het product intact blijft een rol.
Kortere montagetijd
De isolatie voor de rechthoekige luchtkanalen bestaat uit platen, bij ronde kanalen wordt een gaasdeken gebruikt. Deze worden sluitend rond het kanaal geklemd. Luchtkanalen zijn vaak lastig. Ze hangen al op hun plek, zijn moeilijk te benaderen. Dat stelt hoge eisen aan het montagegemak. Bij sommige systemen betekent dat onder andere dat de brandwerende isolatieplaat bovenop het kanaal gelegd kan worden, zonder bevestiging van boven. De mechanische bevestiging geschiedt diagonaal vanaf de zijplaat met brandschroeven.
Plafond- en wanddoorvoeringen worden afgewerkt met opschuimende pasta. Op deze plek worden de platen op de kopse kant gelijmd. Alle platen die daarachter komen kunnen koud tegen elkaar worden gelegd. Traditionele systemen vragen om verlijming over de hele lengte van het kanaal, moderne systemen is dat alleen bij de doorvoeren noodzakelijk. De rest van het kanaal wordt met laspennen vastgezet. Dat scheelt aanzienlijke montagetijd.
Bijkomend voordeel is dat, behalve de brandwerende eigenschappen, minerale wol ook uitstekend thermisch en akoestisch isoleert. Bij elke voorgeschreven brandweerstand van het kanaal (15, 30, 60, 90, 120 minuten) hoort een bepaalde isolatiedikte. In de praktijk van alledag wordt in 95% van de gevallen gewerkt met producten van 60 minuten met een dikte van 60 of 80 mm.
Sommige luchtkanalen worden specifiek ontworpen om in geval van een calamiteit rookgassen af te voeren. Deze kanalen zijn over het algemeen van binnenuit verstevigd met verstevigingspinnen (stiffeners) om weerstand te bieden tegen onder- en overdruk over de hele lengte van het kanaal.
De aluminium bekleding van zowel platen als gaasdekens voor luchtkanalen is leverbaar in zwart. Dat heeft deels te maken met de smaak van architecten. Voorheen werden veel kanalen achter systeemplafonds weggewerkt. Dat wordt nu vaak achterwege gelaten. Zwarte isolatie eist visueel minder aandacht op. In het zwarte systeem hebben de laspennen ook een zwarte afwerking gekregen zodat ze niet tegen de isolatie afsteken.