Nieuwe klassenindeling luchtkanalen

De eisen aan materialen en de dichtheid van luchtkanalen voor HVAC-systemen gaat veranderen als gevolg van de nieuwe ATC-klassen conform NEN EN 16798 deel 3. Dit verwacht de Nederlandse Vereniging van Luchtkanaalfabrikanten Luka. Veel fabrikanten werken toe naar duidelijke specificaties om zodoende een CE-markering van luchtkanalen mogelijk te maken.

De leden van de Nederlandse Vereniging van Luchtkanalenfabrikanten (Luka) en hun toeleveranciers zijn bekend met veelgehoorde termen voor lichtdichtheid als Klasse A, B, C en zelfs D. Toch zal de sector voorzichtig moeten gaan wennen aan de nieuwe namen voor de alom bekende klassen die verdeeld zijn in ATC 1 tot en met ATC 6 (zie tabel 1). ATC is de afkorting van Air Tightness Class. Er ontstaan in het nieuwe systeem zes klassen in plaats van de vier uit het oude systeem. Aangezien er tussen de klassen telkens een factor drie aan verbetering van de leklucht zit, was de sector voorheen kunstmatig al gewend aan de term 3A, welke overeenkomt met de nieuwe ATC 6. Een betere klasse dan D werd nog niet gehanteerd. Die is nu toch gevonden in klasse ATC 1. Wederom factor 3 beter dan klasse ATC 2 (het huidige D).

A slechter dan D
De oplettende lezer ziet nu ook dat in het oude systeem A slechter was dan D, wat een klein beetje indruist tegen het basisprincipe dat klasse A normaliter beter is dan B, C of D. In de nieuwe ATC-classificering is 6 de slechtste en presenteren we bij klasse 1 als beste jongetje van de klas. 

Gelukkig blijven de grenswaarden voor leklucht (f max in m³/hm²) gelijk en is de tabel 1 op 1 te vertalen. Voor de Luka-leden betekent dit dat de gehele luchttransportweg, inclusief de gemonteerde appendages, in plaats van klasse C in de nabije toekomst vertaald kunnen worden naar ATC 3.

De aloude klassen A t/m D zullen niet direct verdwijnen omdat de onderliggende normen als NEN EN 1507, 122237, 1751 en 15727 nog niet ‘vertaald’ zijn naar de nieuwe klasse-indeling. De Commissie Milieu en Techniek (CMT) zal de Luka-leden informeren als de nieuwe klasseindeling officieel van kracht wordt. Op Europees niveau iets roepen over de luchtdichtheid van kanaalsystemen maakt onder luchtkanaalfabrikanten los te werken aan een CE-markering op basis van duidelijk omschreven kenmerken. Dat in de nabije toekomst luchtkanalen een CE-markering zullen krijgen, is in opdracht van de Europese Commissie reeds vastgelegd.

Fabrikanten van luchtkanalen maken zich hard voor CE-markering. Foto: Shutterstock.