De uitvoering van installaties, zeker aan het exterieur van een gebouw, gaan steeds meer tot de artistieke uitdrukking van de architect/ontwerper behoren. Voor het isolatiebedrijf betekent dit dat de vraag naar gekleurd plaatwerk groeit. Zoals bij het Maankwartier in Heerlen.
Het materiaalgebruik in de bouwvolumes draagt bij aan de algemene indruk van luxe en nieuw elan die ontwerper en betrokken partijen met de nieuwbouw uit willen stralen. En die allure loopt tot voorbij de dakrand. Dat betekent bij de isolatie van de luchtkanalen, vaak de opdracht meekomt om het bijbehorende plaatwerk in kleur te leveren. Reden hiervoor is niet alleen om de installatie beter esthetisch aan te laten sluiten bij de rest van de bebouwing, maar veel donkere kleuren worden ook ingezet om de zonreflectie van de kanalen naar de omringende gebouwen tot een minimum te beperken.
Het Maankwartier is met 1.000 vierkante meter plaatwerk best een groot project. Dergelijke grote projecten vergen in de meeste gevallen een iets langere levertijd van de benodigde materialen. Zeker als het om gekleurd plaatwerk gaat. Tijdig bestellen voorkomt productieproblemen. Zoals bij elke klus op het dak, kunnen de weersomstandigheden een factor van belang worden. Door de donkere kleur heeft het plaatwerk een hogere warmteopname. Het betekende dat het in de zomerperiode op sommige dagen zo warm kan worden dat het niet meer in de hand vast te houden is en daarmee moeilijker te verwerken.
Isolatie
De luchtkanalen zijn geïsoleerd met een 50 mm dikke steenwol met een zelfklevende laag met schutfolie. De isolatie is opgebouwd uit stroken steenwol met rechtopstaande vezels, verlijmd op een glasvezel versterkte aluminiumfolie. Dit product is geschikt voor zowel de uitwendige thermische als akoestische isolatie van luchtkanalen. De fabrikant garandeert ook bij scherpe hoeken een gelijkblijvende isolatiedikte. Dit product kan naar keuze van de opdrachtgever mechanisch worden bevestigd met plak- of lasstiften, lijmlaag of trekbanden. Het schutvel moet volgens de verwerkingsvoorschriften van de fabrikant over ongeveer 10 cm worden verwijderd. De lamellendeken moet goed op het kanaal worden gepositioneerd en met een naar buiten gerichte wrijfbeweging stevig worden aangedrukt. Het overig schutvel wordt vervolgens in fasen verwijderd en aangedrukt. Bij brede kanalen (≥ 1.200 mm) of hoge verticale kanalen, dienen bijkomende mechanische bevestigingen te worden aangebracht. Het product is vrij van van organische oplosmiddelen en kan worden verwerkt bij temperaturen van +5°C tot +35°C. De te isoleren oppervlakken dienen droog, stof- en vetvrij te zijn. Behalve thermisch isolerend, is het ook geluidabsorberend. Dat het ook nog eens waterafstotend is (niet-hygroscopisch en niet-capillair) is een voordeel voor buitentoepassing. De alu plaat (glad, 1 mm dikte) is bij het Maankwartier apart besteld en geleverd in de gewenste RAL-kleur. De overige kanalen zijn naar deze kleur toe geschilderd.
Vakwerk
Het geheel zit er vanuit isolatiestandpunt strak uit. Het enige puntje dat berijders van een donkerkleurige auto zullen herkennen: donkere luchtkanalen zijn optisch besmettelijker voor fijnstof dan onbehandeld aluminium. Maar dat is vanaf straatniveau naar deze hoogte niet zichtbaar.
Dit artikel stond eerder in Isolatie Magazine 82